Bérhelyzet a Tüke Busznál: a SzAKSz szerint sztrájkhajlandóság, az FDSZ szerint feszültségkeltés van

2020. január 14. 11:54 2020. jan. 14. 11:54

25 százalékos béremelést akar összehozni a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet a Tüke Busz Zrt.-nél az idei évre szólóan, sajtóhírek szerint ha január végéig nem születik meg a bérmegállapodás, akkor akár sztrájkolni is készek, ennek hajlandóságát a napokban mérték fel a buszvezetők körében. A cégnél lévő nagyobbik érdekképviselet, a Független Dolgozók Szakszervezetének vezetője, Hofekker Ferenc szerint ugyanakkor csak feszültségkeltés zajlik jelenleg, a SzAKSZ információkat hallgat el a munkavállalók elől a béremeléssel kapcsolatban, a tárgyalások jelenleg is zajlanak.

Már méri a SzAKSz a sztrájkhajlandóságot a Tüke Busznál

Már gyűjtik a dolgozói aláírásokat a sztrájkhajlandóság felmérésére a Tüke Busznál, a Dobi István vezette Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SzAKSz) 25 százalékos béremelést akar elérni a cégnél 2020-ra vonatkozóan, és ha január 31-ig nem válaszol a vállalat erre, akkor nekiállnak megszervezni a munkabeszüntetést. 

Ezek a hírek az utóbbi egy hónapban jelentek meg a kormányzati médiaholding KESMA-hoz tartozó bama.hu-n (és az Új Dunántúli Napló hasábjain, a cikkek itt, itt, itt és itt olvashatóak), mindegyik közös nevezője volt, hogy a pécsi városvezetés egyelőre csak annyit közölt a lappal, hogy középtávú bérmegállapodásra törekednek és zajlanak a tárgyalások. A legutóbbi cikk arról számolt be, hogy a buszsofőrök közel fele, 150 fő támogatna és venne részt egy a SzAKSz által létrehozott sztrájkban. Az is olvasható a legutóbbi cikkben, hogy bérrendezés híján tovább fog folytatódni a buszvezetők távozása a cégtől, mert már eddig is több tucatnyian hagyták el a vállalatot. 

A cikkek szerint a Tüke Busznál működő nagyobbik érdekvédelmi szervezet, a Független Dolgozók Szakszervezete (FDSZ) eddig nem válaszolt a megkereséseikre. 

Az államkincstárnak is van beleszólása a pécsi költségvetésbe

Megnézve az FDSZ honlapját azonban jól látható, hogy vannak válaszok a témában, a legutolsó bejegyzésben például Hofekker Ferenc elnök arról írt, hogy az utóbbi évtizedekben egyszer sem volt olyan, hogy januárban sikerült volna tető alá hozni a béremelési megállapodásokat. Azt is hozzáteszi, hogy tudomása szerint van hajlandóság erre az önkormányzatban és a cégben, mert az üzleti tervbe is belekerült az emelés (és még novemberben az önkormányzat a Pécsi STOP-nak küldött válaszában is kitért erre.)

Hofekker arra is kitért írásában, hogy mivel a pécsi költségvetésbe a Magyar Államkincstárnak is vastagon van beleszólása, valamint hogy a városi cégek is alá vannak rendelve a törvényi megkötéseknek, emiatt sem lehetséges egy januárban lezárt bérmegállapodás, amit írása szerint a SzAKSz vezetősége pontosan tud, de ennek ellenére erőltetik a januárban lezárandó bértárgyalást és az esetleges sztrájkot. (A városi költségvetést mindig adott év márciusában tárgyalja a közgyűlés, amelyben a városi cégek pénzügyei is szerepelnek, ennek elfogadása van kihatással mindegyik városi cég, így a Tüke Busz költségvetésére is - a szerk.).

Hofekker Ferenc szerint a kisebbik szakszervezet lényeges információkat hallgatja el a munkavállalók elől a sztrájk kérdésében, ő ezért sem tudja támogatni a SzAKSz által követelt munkabeszüntetést. 

"Természetesen az FDSZ-nek is elemi érdeke az, hogy béremelés valósuljon meg a társaságnál, de ezt elsősorban tárgyalásos úton szeretné elérni! Olyan módon, mint amely módon tette az elmúlt három évben, mely években 30% feletti alapbér emelést értünk el, mely emelés növelte az önkéntes-nyugdíjpénztári hozzájárulás mértékét is!

Sajnos, mi - és a többi városi tulajdonú társaság sem - nem kaptunk olyan ajánlatot a tulajdonosainktól, mint amilyen ajánlatot az állami tulajdonú közlekedési társaságok kaptak az államtól! Azért az emelési mértékért nem kellett semmit tenni, csak alá kellett írni, nekünk viszont minden egyes fillért meg kellett keresni a rendszerben és a dolgozók részére kialkudni! És ehhez idő kellett és türelem, kellett hozzá értelem és akarat! Az állami cégeknél pedig elég volt egy toll, amivel csak alá kellett írni!"

- olvasható a bejegyzésben.

Hofekker: feszültségkeltés zajlik

Hofekker Ferenc a Pécsi STOP-nak elmondta, jelenleg is tart még a tárgyalás az önkormányzattal és a Tüke Busz Zrt-vel a béremelésről, erről bővebb információkat nem is kívánt adni. Ennek végeredménye után lehet bármilyen más akcióról dönteni - magyarázta az FDSZ elnöke. Hofekker szerint feszültségkeltés zajlik jelenleg, miközben a másik szakszervezet vezetője tudja, hogy januárban nem lesz bérmegállapodás a fentebb már vázolt indokok miatt, és ennek ellenére lengette be a sztrájk lehetőségét.

Az FDSZ 1991 óta van jelen a pécsi tömegközlekedési vállalatnál, számtalanszor küzdöttek már a dolgozók béréért. 2018-ban, mikor a Tüke Busznál bevezetendő áremeléseket a helyi Fidesz szócsöveiként funkcináló lapok arra próbálták fogni, hogy a sofőrök béremelése miatt van erre szükség. Aztán kiderült, hogy a sofőrök mindössze bruttó 88 forintos órabéremelést kaptak. 

A SzAkSz 2010 óta létezik, eleddig a Volán-társaságok mellett működtek, a több megyei alapszervezetük mellett az egyetlen a pécsi városi tömegközlekedés mellett működő szervezetük, amely pár éve alakult meg.

Szerző: V.G.

 

Forrás: Pécsi STOP