Június 6-tól két baranyai mellékvonalon is csak napi egy-egy vonatpár fog közlekedni
Beigazolódott, amit közlekedési szaklapok már napok óta megszellőztettek: a MÁV a járvánhelyzetre hivatkozva rengete mellékvonalon visszavágja a vasúti közlekedést a nyári menetrendben. Baranyából a Villány-Mohács és a Komló-Godisa vasútvonal érintett, ezeken napi egy pár vonat mellett pótlóbuszokkal lehet utazni június 6-tól.
A napokban számolt be lapunk a Regionalbahn.hu cikke nyomán arról, hogy a nyári menetrendben országosan több mellékvonalon is visszavágja a közlekedő vonatok számát a MÁV, a cikk szerint Baranyában ez a Villány-Mohács és a Komló-Godisa vonalakat érinti. Még akkor kérdéseket küldtünk a vasúti társaságnak, valamint a közlekedésért felelős Innovációs és Technológiai Minisztériumnak az üggyel kapcsolatban.
A MÁV válaszolt is, egy közleményük linkjét küldték el.
A közlemény szerint a MÁV "belföldi utasforgalma 2020. március 15. és május 15. között körülbelül 70 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakának teljesítményétől, a nemzetközi forgalom pedig minimálisra csökkent. Egyelőre bizonytalan, hogy mikorra közelíti meg az utasszám a koronavírus-járvány előtti időszakban mért adatokat."
A június 6-tól életbe lépő nyári menetrendben "az országos fővonalakon a vasút biztosít gyorsabb és versenyképesebb eljutást, ehhez igazodva az autóbusz-hálózat térségi ráhordó szerepe növekszik" - írják.
A nyári menetrend életbe lépésével a mellékvonalak egy részén napi egy pár vonat mellett pótlóbuszok fogják szállítani az utasokat, a mellékvonalak másik részén pedig a visszavágott vasúti kínálat mellett a párhuzamos Volán-járatokat lehet igénybe venni.
"Az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják"
- gyakorolt a közleményében önkritikát a MÁV.
"A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri a pótlóbuszok és a párhuzamos útvonalakon közlekedő helyközi buszjáratok utasforgalmát, szükség esetén a megrendelővel közösen felülvizsgálja a menetrendet, és rugalmasan alakítja a biztosított kapacitásokat.
Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át. A regionális közösségi közlekedés egységes menetrendjének kialakítása mellett a későbbiekben bevezethető az egységes és átjárható jegyértékesítési rendszer is"
- vázolja a MÁV az elképzelt jövőt a közlésében.
Baranya: két vonalon is a pótlóbuszok és a Volán járatai kerültek többségbe
Baranyában a Villány-Mohács (66-os) vasútvonalon június 6-tól naponta egy pár vonat jár majd, a többi járatot pótlóbuszok indításával oldják meg.
A Komló-Godisa (47-es) vasútvonalon is napi egy pár vonat fog járni ettől az időponttól kezdve, de a többi vonat helyett az utazóközönség a párhuzamos Volán-járatokat veheti igénybe.
Magyar Közlekedési Klub: mélypont, hogy ilyen későn jelentik be a változásokat
A Magyar Közlekedési Klub egy Facebook-bejegyzésben reagált a MÁV közleményére.
Mint írják, már eleve az mélypont, hogy a június 6-tól érvényes változásokat május 28-án hozza nyilvánosságra a vasúti társaság, de azt sem értik, hogy miért a járványra hivatkozva csökkentik a kapacitásokat, ha a járvány első hulláma már elmúlt.
Bejegyzésükben arra is kitértek, hogy a MÁV az alacsony forgalomra is hivatkozik, holott a mellékvonalak egy részén nagy a forgalom, az adatokat a 2012-ben újraindított és napi egy-két vonatos menetrendű mellékvonalak húzzák le.
A Magyar Közlekedési Klub amiatt is értetlenségét fejezte ki, hogy a MÁV a közleménye szerint a felszabaduló jármű- és állományi kapacitást a fővonalakra csoportosítja át, mert hogy szerintük a mellékvonalakon fennmaradó vonatközlekedés miatt ezt nem lehet megtenni. Azt is felvetették, hogy a felszabaduló Bzmot ("bézé", "bűzmot", "Piroska") motorvonatokat a MÁV tán a budapesti elővárosi forgalomba akarja-e beállítani.
A közös jegyrendszer kapcsán pedig arról írtak, hogy ezt már 10 éve rebesgeti a MÁV, de semmi előrelépés nem történt azóta sem.