Volvo-ügy: a pécsi sörfőzde volt vezérigazgatója az egyik gyanúsított

2020. február 7. 12:22 2020. feb. 7. 12:22

Interjúban, a Pécsi Újság.hu-nak mondta el Csengő András, a Pécsi Sörfőzde Zrt. volt vezérigazgatója, Hollandia volt pécsi tiszteletbeli konzulja, hogy ő az egyik gyanúsítottja a pécsi Volvo-ügynek, mely kapcsán nemrég zárult le a nyomozás. 

Mint ismert, a pécsi Volvo-buszok 2015-ös beszerzését a pécsi önkormányzat 3,5 milliárd forintnyi hitelből bonyolította le, ám az akkor még működő Népszabadság 2016. júniusában azt írta, jó egymilliárd forinttal olcsóbban is meg lehetett volna szerezni a holland buszokat.

A nyomozást 2016. novemberében rendelték el, az ügyet a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság kapta meg, iratlefoglalások is voltak a városi buszos cégnél. 2019 elején kiderült, hogy három gyanúsítottja van a nyomozásnak, és hogy Hollandiában is zajlik egy eljárás a buszbeszerzés kapcsán (sőt, Szerbia felé is jogsegélykérelemmel élt az ügyészség 2017-ben). 

Lapunk idén januárban arról írt, hogy a nyomozást, mely különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó gazdasági csalás és pénzmosás gyanúja miatt folyt, rendőrség lezárta, az ügyet a jogszabályban biztosított határidőn belül átadják a Baranya Megyei Főügyészségnek. A rendőrség azt is elárulta, hogy továbbra is három gyanúsítottja van az ügynek.

Ilyen előzmények után szólalt meg Csengő András, akiről egyébként eddig hivatalosan nem is lehetett tudni, hogy az ügy gyanúsítottja. Állítása szerint komolyan sérült az üzleti hírneve, áldozatnak érzi magát, ezért döntött úgy, hogy kilép a fényre.

Elmondta, először hűtlen kezelésnek minősítve azzal gyanúsították, hogy összejátszott egy másik gyanúsítottal, a Tüke Busz Zrt. akkori vezérigazgatójával azért, hogy túlárazottan vásárolhassa meg a cég a Hollandiában eladásra kínált buszokat.

Megjegyezte, ez azért képtelenség, mert a döntést nem a Tüke Busz Zrt. hozta meg, hanem a még fideszes többségű pécsi közgyűlés, több alkalommal is megerősítve azt. (Itt meg kell jegyezni, a buszbeszerzési ügy évek óta a közbeszéd része, korábban, az előző városvezetés idején ehhez képest kormányoldali médiában valahogy nem nagyon feszegették az önkormányzat esetleges felelősségét - szerk.)

Később a gyanúsítást gazdasági csalás gyanújára módosította a rendőrség, mely szerint a Tüke Busz Zrt. színlelt gazdasági tevékenység után fizette ki a buszok vételárát. 

Ez utóbbi gyanúsítás Csengő szerint értelmetlen, hiszen mind a 115 buszt leszállították került a Tüke Busz Zrt., azoknak a buszos cég kifizette a 3,5 milliárdos vételárát, de nem a Volvónak, hanem egy közvetítőcégnek, a szintén holland Bus & Coach-nak, melynek Csengő András volt a magyarországi képviselője. Csengő szerint azért kellett a közvetítőcég, mert a Volvo holland cége nem akart üzletelni a Tüke Busszal, félvén, hogy az csődbe fog menni.

Arra, hogy miként sikerült kifizetni a 2,8 milliárdért kínált buszflottáért 3,5 milliárdot, Csengő azt mondta, az eredeti ár akkor lett volna érvényes, ha valaki ott helyben veszi meg a járműveket, egy másik országban történő forgalomba állítás extra költségekkel jár. Az ügyletre a Bus & Coach is rátette a hasznát. Szerinte Pécs jól járt a vétellel, a buszcserét jóval drágábban lehetett volna megoldani. 

Beszélt arról is, a Tüke Busz Zrt. kártérítési pert folytat a Bus & Coach ellen, mintegy 700 ezer eurót követelve hibás teljesítés, kötbér és egyéb címen. 

Frissítés: a fideszes többségű önkormányzat indított pert a Bus & Coach ellen

Az önkormányzati lap azt írja, a Tüke Busz még az előző önkormányzati vezetés regnálása idején, tavaly augusztusban indította a pert a Bus & Coach ellen. Ez azért különösen pikáns, mert a fideszes városvezetés folyamatosan azt kommunikálta, hogy a beszerzett Volvo-buszokkal és magával a beszerzéssel minden száz százalékig rendben volt - jegyzik meg.

Forrás: Pécsi STOP/Pécsi Újság/Pécsma.hu

Forrás: Pécsi STOP