Síklaki István: a közmédia kifizetőhely, a klientúrát táplálni kell

2024. július 1. 07:00 2024. júl. 1. 07:00

A közmédia 2023-ban mintegy 120 milliárdos támogatottság mellett is veszteséges lett, sőt, még a nézettsége is csökkent, de ebben semmi meglepőt nem talál Síklaki István. A szociálpszichológus szerint normális üzletmenetről a közmédia esetében nem beszélhetünk, az a pénz a barátokhoz megy, akik úgymond „tartalommal” töltik meg ezeket a csatornákat. Ők rengeteget kaszálnak rajta a mi pénzünkből. A közmédia egy kifizetőhely és kész – mondta.

Van annak bármiféle elfogadható magyarázata, hogy a közmédia 2023-ban a beérkező mintegy 120 milliárd forintos költségvetési támogatás (a büdzséből 109 milliárd, más forrásokból 10 milliárd forint közpénz) ellenére veszteséges lett, és a nézettsége is csökkent?

Ebben semmi meglepőt nem találok, nyilván normális ember nem nézi a műsorait.

2023-ban a hat tévéadó együtt, a tévézésre fordított idő 9,4 százalékát tudhatta magáénak, ami 13,8 százalékos csökkenést jelentett. Az M1 teljes napra 2,7 százalékos, főműsoridőben 1,9 százalékos részesedést ért el, ami az előző év azonos időszakához képest teljes napra 10 százalékos, főműsoridőben 5 százalékos csökkentés. Ez azt jelenti, hogy a nézők elfordultak tőle? Ha igen, annak mi lehet az oka? 

Az, hogy valószínűleg a legelvetemültebb fideszes is világosan látja, hogy amit ott néz, az használhatatlan, és teljesen felesleges időpocsékolás. 

Ha csökken a nézettség, ha az emberek elfordulnak tőle, és úgy látják, hogy fölösleges időpocsékolás, akkor lassan tévhitté válik, hogy a Fidesz a választási győzelmét a közmédiának (is) köszönheti? 

Hát, nem, mert azért például a megyei lapok óriási hatású média vidéken, ott azokat olvassák. Az internetes fórumokon az Index meg az Origo továbbra is igen jelentős. Az, hogy az M1, meg az MTVA többi csatornája nem nézett, „hát, istenem”. Ettől még az irtózatos médiafölénye megvan a Fidesznek.

A magyar piacon 111 magyar nyelvű adó van. A közszolgálati csatornáknál ennek ellenére nincs nézettségi célkitűzés, a költségvetésből akkor is ömlik a pénz, ha senki sem nézi a műsorokat…

Persze, mert az a pénz a barátokhoz megy, akik úgymond tartalommal töltik meg ezeket a csatornákat. Ők rengeteget kaszálnak rajta a mi pénzünkből. De ennek semmi köze nincs egy normális üzletmenethez. 

A műsorokat viszont rengetegen készítik, a foglalkoztatottak száma meghaladja a kétezer főt, rájuk összesen 24,1 milliárd forintot költöttek, és az átlagkereset 500-700 ezer forint között alakulhatott. Miféle gazdálkodásra utal ez, mert engem a szocialista gazdálkodásra emlékeztet leginkább…

Nem, azért ez rosszabb. Emlékezetem szerint, ennyire szélsőségesen nem pazarolták a pénzt a múlt rendszerben. Nehéz és nem is nagyon érdemes a két dolgot összehasonlítani. Az teljesen nyilvánvaló, hogy itt semmiféle normális üzleti modellről nem beszélhetünk, ez egy kifizetőhely, és kész.

A közmédiának nem csak költségvetési, hanem kereskedelmi bevételei is vannak, de mindössze ötmilliárd forintot sikerült begyűjteni a piacról, leginkább állami reklámból. Az állami média reklámfelületeit is a Mészáros Lőrinc-közeli Atmedia értékesítőházhoz tartozó Media Services Company Kft. árulja. Vagyis ez a pénz is visszakerül a „gazdához”? 

Persze. Ez egy régi modell. 

A közmédiánál az idén is pénzbőség lesz – nem úgy, mint az ország költségvetésében –, az MTVA 142 milliárdból gazdálkodhat. Ez elégetett pénz? 

Igen, persze. A klientúrát táplálni kell, ez erről szól. 

Forrás: hirklikk.hu