Abaligeti iskolaügy: továbbra sem közeledett a rektor és az érintettek álláspontja

2020. február 1. 19:34 2020. feb. 1. 19:34

Hosszú cikkben bizonygatta a szenátus döntésének megalapzottságát a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola rektora, hogy helyesen jártak el akkor az abaligeti katolikus általános iskola ügyében, mikor a fenntartói jogot átadták az állami tankerületi központnak. Az iskola nevelőtestülete szerint azonban a tájékoztatás több ponton sem állja meg a helyét.

Január 24-én jelent meg a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola honlapján egy tájékoztatás az abaligeti katolikus iskola helyzetéről (a főiskola a fenntartója jelenleg még a PPHF Szent Mária Magdolna Gyakorló Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Iskolának).

Mint ismert, decemberben döntött úgy a főiskola szenátusa, hogy az abaligeti iskola fenntartói jogát átadja a pécsi tankerületnek. A döntés ellen felléptek a szülők, mert attól tartanak ,az állami fenntartásba kerülés miatt az iskola alacsony osztálylétszáma, a hitélet mellett a befogadó szemlélet, a sajátos nevelési igényű, egyéni bánásmódot igénylő gyermekek integrált oktatása is elveszne. Emellett a szeptemberben már 80 diákkal büszkélkedő iskolába jó 40 gyerek más településről jár be, a bejárósok fele a megyeszékhelyről. 

Egyébiránt egy másik katolikus szervezet, a Premontrei Női Kanonokrend még tavaly bejelentkezett, hogy átvennék a fenntartói jogot, ám ennek ellenére is úgy szavazott a főiskola döntéshoz testülete, hogy az állami tankerületi központ kapja meg azt. 

A szülők petíciót írtak (amit több mint 2500-an írtak alá), amit eljuttattak a főiskola rektorához, hogy a maradjon katolikusnak az iskola, ám a rektor elhárította a kérésüket - írtuk korábbi cikkünkben.

Sok magántanuló, sok tanár, magas költségek

A főiskola honlapján található cikkben Dr. Kovács Gusztáv rektor több pontban foglalta össze, hogy miért döntött a szenátus a fenntartói jog átadásáról. Az egyik ilyen, hogy álláspontja szerint több tanár sem tett gyakorlatvezetői szakvizsgát még a 2000-es évek vége felé, pedig erre szerződés kötelezte volna őket. Emiatt viszont tavaly a kormányhivatal elvette a gyakorló iskola státuszt, de ez a rektor szerint ennek ellenére továbbra is szerepel az iskola nevében.

Az is fájó pont volt a rektornak, hogy sok a magántanulói státusz az iskolában, sok tanuló bejárós, utóbbiaknak a közlekedtetését meg kell oldani, de az nem olcsó. A bérköltségek is felmerültek, az iskola költségvetése tavaly meghaladta a 100 millió forintot is. Az is olvasható ebben a tájékoztatásban, hogy 22 tanár jut 77 gyermekre. Az is olvasható a tájékoztatásban, hogy vannak olyan osztályok, ahol több a sajátos nevelési igényű gyerek, és csoportbontások szükségesek, amik végül szegregációhoz vezetnek.

A nevelőtestület szerint több ponton sem felel meg a valóságnak a rektori tájékoztató

Az abaligeti iskola honlapján a rektor tájékoztatására született egy válasz is, amelyet a nevelőtestület állított össze. 

Eszerint az iskola törvényesen és gazdaságilag kiegyensúlyozott módon működik. A szakmai kifogásokkal kapcsolatban azt írták a honlapon, hogy 

"az iskola és a tantestület szakmai irányítása az intézményvezető feladata és hatásköre, ennek ellenőrző szervei az állami hatóságok és intézmények, nem pedig a fenntartó

Az iskola állami kézbe adásával kapcsolatos előrejelzések tévesek; valójában az állami fenntartástól az iskola elsorvadása és keresztény elkötelezettségének megszűnése várható.

Ugyanakkor a „Tájékoztatás” nem válaszol az alapvető kérdésre: a szenátus miért az érintettek megkérdezése nélkül döntött, miért az államnak adta át a fenntartói jogot, és miért nem annak az egyházi fenntartónak, amelyet minden érintett fél elfogadott, és amely kétévi előkészítő munka után hivatalosan is átvételi szándéknyilatkozatot adott.

Az iskola sosem fenyegette sem a főiskolát, sem érsek urat. Kéréseket, kérdéseket fogalmaztunk meg, párbeszédet kezdeményeztünk. Ez szerintünk jelen pillanatban rossz párbeszéd, melynek javítására most is készen állunk."

- olvasható a cikkben,

A 22 fő pedagógus az az iskola nevelőtestülete szerint valójában 15,2 teljes munkaidős pedagógust jelent (többen óraadók, vagy részmunkaidőben dolgoznak). Az is olvasható a cikkben, hogy az iskolának több a bevétele, mint a kiadása, önállóan gazdálkodnak,

"túlnyomórészt állami normatív támogatásból (neve ellenére az egyházi kiegészítő normatíva is állami támogatás), elenyésző mértékben a saját bevételeiből. Sem a fenntartó, sem a helyi önkormányzat nem ad pénzbeli hozzájárulást az iskola működtetéséhez."

Emellett a diákok utaztatását is ki tudják fizetni a bevételeikből, az nem okoz anyagi hátrányt az iskolának.

A nevelőtestület szerint a rektor tájékoztatása több ponton sem egyezik a valósággal, és továbbra sem értik, hogy velük miért nem egyeztettek a fenntartói jog átadásáról, és hogy miért nem a Premontrei Női Kanonokrendhez került át a jogo, holott ők már két éve folyamatosan érdeklődtek az iskoláról. Mindezek mellett a nevelőtestület köszöni a főiskolának, hogy 15 évig a fenntartójuk volt.

 

Forrás: Pécsi STOP