Lesz-e parkolóhely a belvárosban, ha hétvégén is fizetni kell?
Akár növelheti a belvárosi forgalmat, ha hétvégén is fizetni kell a parkolásért, hiszen így sokan gondolhatják úgy, hogy nagyobb eséllyel találnak parkolóhelyet – mondta Tóth János, a BME tanszékvezetője a Hírklikknek. Azt azonban továbbra is csak találgatjuk, vajon 800 forintnál húzódik-e az autósok lélektani határa, amikor már inkább más eszközzel közlekednek a belvárosban.
Jelentősen átalakul Budapest parkolási rendszere 2026-tól Karácsony Gergely főpolgármester javaslatcsomagja szerint. Az új rendszerben már a zöld rendszámos autóknak is fizetniük kell a parkolásért, a fizetést pedig mindenkinek a BudapestGO alkalmazásban kell intéznie. A parkoló-automaták 2026 közepéig maradhatnak Budapest utcáin, amit Karácsony azzal indokolt, hogy a felhasználók 80 százaléka már most is telefonnal fizet. Érdekesség, hogy a parkoló-automaták eltüntetését, és az online díjfizetést Karácsony politikai ellenfele, Vitézy Dávid is támogatja. Szepesfalvy Anna fideszes képviselő viszont attól tart, a személyi szabadságjogokat korlátozhatja, hogy 2026-tól nem lehet készpénzzel fizetni a parkolásért. Amint arról a Hírklikk is beszámolt, a parkoló-automaták üzemeltetése, javítása, és a parkolóőrök alkalmazása évente hatmilliárd forintba kerül.
A főpolgármester 2026 júliusától a tarifákat is megemeli, de kedvezményt ad a parkolás díjából a BKK bérlettel rendelkezőknek, akik a BudapestGO-n fizetik be a díjat: ők a díjemelést követően is a jelenlegi díjszabás szerint fizethetnek. Az A zónában 600 forintról 800-ra, a B zónában 450 forint helyett 600-ra, a C zónában 300 forintról 400-ra, a D zónában pedig 200-ról 300-ra emelkedik az óránkénti ár.
A belvárosi forgalom azonban nem csak az ingázókon múlik. „A parkolást és a járműtárolást meg kell különböztetni. A belső területeken élők az idő nagy részében nem parkolnak, hanem tárolják a járművüket, és ezt kedvezményesen meg is tehetik. Ha ezeknek a járműveknek egy része kikerül a közterületi parkolás rendszeréből, például védett parkoló-területekre, parkolóházakba állnak át, akkor felszabadul olyan közterület, amelyet azok tudnak igénybe venni, akik ügyintézés, vagy rokonlátogatás, baráti találkozó miatt mennek a belvárosba. A parkolási díjak módosulása az utazási szokásokat megváltoztatja. Forgalmi modellezéssel célszerű megvizsgálni a hatásokat, figyelembe véve az autósok árérzékenységét is” – mondta a Hírklikknek Tóth János, a BME Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszékének vezetője. Enélkül ugyanis nem tudjuk meg, hogy mikortól gondolja úgy a döntő többség, hogy inkább más közlekedési eszközt választ Budapest belvárosában az autója helyett.
Nem a sarcolás a cél
A tervek szerint a belvárost lefedő A és B zónákban hétvégén is fizetni kell majd a parkolásért. Tóth szerint azonban ez egyrészt csökkenti a beutazó forgalmat, másrészt akár további forgalmat is generálhat a belvárosban, hiszen lehet, hogy eddig néhányan azért nem mentek be Budapest belső területeire autóval, mert nem számítottak arra, hogy parkolóhelyet találnak. A hétvégi parkolási díj bevezetése után azonban nagyobb eséllyel találhatnak helyet az autóiknak. „Ha nincs parkolóhely, akkor mindegy, hogy ingyenes vagy alacsony díjú a parkolás a belvárosban. A parkolási díjaknak nem az a céljuk, hogy újabb adót vessenek ki az autósokra, hanem a forgalomszabályozás. A belvárosi közterületi parkolás rövid idejű helyfoglalást kell jelentsen” – tette hozzá.
Újdonság az is, hogy az 1,8 tonnánál nehezebb autókra és terepjárókra (elektromos autó esetén 2 tonna a határ) kétszeres parkolási díjat vethetnek ki, bár ennek betartatása és jogi körülményei egyelőre nem tisztázottak. A jelenlegi jogszabály szerint ugyanis a legmagasabb óránkénti várakozási díj legfeljebb egy liter benzin árának kétszerese lehet. Mindenesetre a főpolgármester szerint Budapesten már jelenleg is több az autó, mint a parkolóhely, ezzel indokolta a 2026-tól tervezett változtatásokat is.