Knezsik István: nincs elég új, azt veszik, ami van

2022. május 17. 15:41 2022. máj. 17. 15:41

Az autóipar „megroggyanása” 2019-ben kezdődött a chiphiánnyal, erre tett rá egy lapáttal a pandémia, és most az ukrán válság is. Az elemzők szerint 2026-ra állhat talpra ez a szektor. Ezzel párhuzamosan növekszik itthon a használt autók száma, miközben azok sem lettek olcsóbbak. 

Azzal viccelnek, hogy lassan az lesz, mint a Merkuros időkben, amikor bevezették a gépjármű-előjegyzést, és az összeg kifizetése után a vevő rákerült egy listára, majd némi várakozási idő elteltével hozzájuthatott az autójához. Ennél picit jobb a helyzet, mert akkoriban 5-6 évet kellett várni egy új autóra, most 1 év körüli a várakozási idő - mondja Knezsik István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.

Ez a folyamat már 2019-ben elindult. Egy manapság készült autóban mintegy 70 ezer darab chip van. A gyártó cégek viszont nem tudták követni azt a mennyiséget, amire ugrásszerűen igény támadt. De nemcsak az új autókhoz nincs chip, hanem a mosógéptől kezdve minden olyan technikai eszközhöz sem, amelynek működéséhez szükség lenne rá. Ráadásul a pandémia sem kedvezett a gyártásának, amit aztán követett az orosz-ukrán háború, amire végképp senki sem tudott felkészülni, miközben nagyon sok autógyártó Ukrajnában készíti az alkatrészeket. Ha pedig akár csak egyetlen alkatrész is hiányzik egy sok ezer darabból álló autóból, akkor ugye, az nem tud elkészülni. Ezért keletkezett hosszú várakozási lista az új autók kereskedelmében. 

Jelenleg Európában 25-28 százalékkal kevesebb autót gyártanak, mint korábban. Többféle alkatrész is hiányzik – magyarázza az MGE elnöke. Majd azzal folytatja, hogy ha valaki a varázsgömbjéből meg tudná mondani, mikor lesz újra elegendő a hiányzó alkatrészekből, akkor tudja majd megmondani, mikor térhetünk vissza a megszokott 6-9 hónapos várakozáshoz. Bár a különböző gazdasági lapokból arra következtet Knezsik István, hogy csak 2026-ra érheti utol magát a chipgyártás, miután most már ott tartunk, hogy a chipgyártást végző robotok chipjeit sem gyártják. 

Az ukrán gyárakban gyártott alkatrészek hiányának jelentős részét pótolni tudta a járműipari beszállítói kör. Erre azért volt szükség, mert az oroszországi kohókból vásárolt neon gázt Ukrajnában tisztították, ez pedig alapvető eleme a lézeres chipgyártásnak. Az ukrajnai válságból adódó többi hiányt pótlása viszont még nincs megoldva. Amíg valaki valahol gyártásátszervezéssel, vagy új gyár építésével nem teszi ezt meg, addig a hiányállapot nem fog változni. 

„Most már ott tartunk, hogy az embereknek mindegy, milyen márkát választanak, leginkább azt veszik, ami van” – teszi hozzá az MGE elnöke, aki úgy véli, hogy az új autónál jobb nincsen. Knezsik István is új autóval jár, bár azt nem akarta elárulni, hogy milyennel, azt viszont igen, hogy ő nem vásárolna használtat. 

Azt, hogy Magyarországon emelkedik a használtautók száma, azzal magyarázza, hogy nincs elég új. De ez sem ennyire egyszerű. Egyrészről Nyugat-Európából hoznak be nagyon sok használtautót, másrészről meg olcsóbbnak tűnik használtat venni. De a szomszédaink, a jóléti társadalmakban élők sem azért cserélik le a járműveiket, mert annyi pénzük van. A környezeti szabályozások bizonyos idő és károsanyag kibocsájtás után komoly adókat vetnek ki az autók használatára, ezért cserélik le azokat. Ezekből hoznak Magyarországra a kereskedők – mondja az MGE elnöke. 

„Aki elhiszi, hogy érdemes mondjuk egy feltételezett német orvostól vagy nyugdíjastól egy 15 éves, makulátlannak mondott, tehát keveset futott, tökéletes állapotban lévő személygépkocsit 1000 euróért vásárolni, az álmodozzon tovább” – javasolja. Sokan csalódnak, mert mindig előjönnek a jármű hibái. Ha valaki egyenesen külföldről akar használt autót venni, a papírjai honosítása mellett arra is figyeljen, ha az internetes oldalon az jelenik meg az eladó autóról, hogy csak exportra, akkor valamilyen probléma már biztosan van – figyelmeztet Knezsik. Ha előjött valamilyen hiba, akkor viszont vissza kell vinni az autót. Bár itthon, vélhetőleg büszkeségből, ezt sokan nem teszik meg – gondolkodik hangosan – és mindenkit óva int attól, hogy „tökéletes” autót vásároljon 1-2000 euróért.

Persze az olcsó autó sokaknak lehet vonzó. Akkor is, ha drágult, mert az újakhoz képest még így is sokkal kisebb az ára. A fenntartása már kérdéses, pláne, ha négy új gumi vásárlása többe kerülhet, mint maga a jármű. Viszont, mert hiány van az újból, azt látja az MGE elnöke, hogy ma már egy 4-5 éves, keveset futott használt autót annyiért lehet megvásárolni, mint amennyibe annak idején került. „Februárban mintegy 10 százalékkal emelkedett a használtautók ára. Az új autók drágulása húzza magával a használtakét is” – magyarázza Knezsik István.

Forrás: hirklikk.hu