Záróvonalon előzni 90-nel: a jó isten fogta a kezünket az 57-esen?

2021. november 21. 20:42 2021. nov. 21. 20:42

Az elmúlt néhány napban több súlyos közúti baleset is történt Baranya megyében, volt köztük halálos kimenetelű is. Itt a Pécsi STOP oldalán is megírtuk, hogy frontálisan ütközött két autó a 66-os főúton, Mánfánál. A karambolban a vétlen sofőr meghalt, két utasa pedig életveszélyesen megsérült. Ráadásul nem ez volt az egyetlen karambol Baranya megye útjain a napokban. 

A mánfai baleset kapcsán úgy tudni egy 600 lóerős, sportkocsi sodródott át a szemközti sávba, az ütközés pedig olyan brutális erejű volt, hogy a másik autó az oldalával zuhant neki a szalagkorlátnak. 

Helyszíni fotó: 

Fotó: Baranya Megye Balesetek Bamosz Kft

 

Az egyik életveszélyes sérült édesanyja sírva beszélt a Tényeknek, azt mondta, imádkozik, hogy életben maradjon a fia.

Nem ez volt azonban az egyetlen ütközés a napokban, ugyanis november 19-én Véméndnél is baleset történt, melynek során két autó rohant egymása az 5606-os úton, az M6-os autópálya felhajtójánál. A balesetnél a véméndi hivatásos tűzoltók végezték a műszaki mentést. Az egység áramtalanította a járműveket. A helyszínre pedig mentők is érkeztek. 

Ezt követően november 20-án, szombaton egy autós és motoros futott egymásba a pécsudvardi elágazónál, a részletekről ebben a cikkünkben írtunk. Ha pedig mindez nem volna elegendő, akkor baleset történt az M6-os autópálya, Budapest felé vezető oldalán, a Szebényi völgyhídnál, a 174-es kilométernél: egy farönköket szállító kamion eddig tisztázatlan okból lesodródott, átszakította a szalagkorlátot, és felborult - erről a BalesetInfo.hu számolt be. 

Fotó a helyszínről: 

Fotó: Baranya Megye Balesetek Bamosz Kft

 

Továbbá szintén november 20-án, a tetejével az árokba borult egy gépkocsi az 57-es főút 38-as kilométerszelvényénél, Pécs térségében, erről a Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság adott ki tájékoztatást. 

Helyszíni fotó: 

Fotó: Baranya Megye Balesetek Bamosz Kft

 

Az elmúlt napok baleseti mutatója megyei viszonylatban, lássuk be, nagyon rossz. Persze napi szinten történnek közúti balesetek mind a megyében, mind pedig az egész országban, de mindenképpen fontos beszélni a lehetséges miértekről. 

A police.hu tájékoztatása szerint például november 8-a és 14-e között összesen 64 közlekedési baleset történt Baranyában, amelyből nyolc személyi sérüléssel járt. A személyi sérüléses balesetek során heten könnyű, míg ketten súlyos sérüléseket szenvedtek, egy baleset pedig halálos kimenetelű volt. 

Ami lényeges, hogy a gyorshajtásnak, a szabálytalan kanyarodásnak és az elsőbbségadás elmulasztásának volt a legfőbb szerepe a balesetek bekövetkezésében. Egy baleset esetében az ittasság gyanúja is felmerült. 

Vagyis ez azt jelenti, hogy a KRESZ szabályainak be nem tartása okozza balesetek jelentős részét. Ez pedig országos viszonylatban is igaz. A statisztikák szerint a balesetek - legyenek bár halálosak, súlyosak vagy csak enyhébbek - 90 százalékáért ez a magatartás felel. A magyaroknak leginkább a sebességhatárok betartásával vannak problémái, de az elsőbbségadás képessége sem tartozik az erősségeink közé, a balesetek harmadik legfőbb okát pedig a kanyarodási szabályok semmibevétele jelenti. 

A rendőrség egyébként pont ezért kéri azt, hogy az autósok ne rutinból vezessenek, figyeljék a jelzőtáblákat, és azoknak megfelelően közlekedjenek!

 


Gerber Petra kommentárja: Felelőtlenség vagy csak figyelmetlenek az autósok? 

Néhány hónappal ezelőtt az 57-es úton jöttünk Pécs felé, a húgommal, amikor is hirtelen szemből feltűnt egy előzni vágyó autós. Talán BMW vagy Audi lehetett, de a történet szempontjából ez végül is mindegy. A sofőr a záróvonalon kezdte meg az előzést, ami már ugye önmagában szabálytalan, ám befejezni már nem tudta azt, így csak arra lettem figyelmes, hogy nagyjából 90-nel hasít az irányomba, és már csak milliméterek választanak el attól, hogy frontálisan belém csapódjon.

Gyakorlatilag a másodperc töredéke alatt kellett cselekednem, utólag visszagondolva talán az egész egy önkívületi állapotban történt. Belenéztem a visszapillantóba, ahol láttam, hogy nem jön mögöttünk senki, így satu fékeztem, a kormányt pedig elhúztam annyira jobbra, amennyire csak lehetettet, szinte már a mezőn álltunk meg a kocsival. A szemből érkező autós pedig éppen, hogy el tudott slisszolni köztem és a másik autós között, akit megelőzött.

Ezt követően Pécsig egyetlen szót sem tudtam szólni. Válogatott szidalmazások futottak át a fejemben és végig azon járt az agyam, hogy itt ül mellettem a húgom, akinek az életéért most én vagyok/voltam a felelős. Próbáltam lenyugtatni magam, de annyira remegett a kezem, hogy jó formán a sebváltót is nehezemre esett használni. Ezután szerencsésen megérkeztünk Pécsre, én pedig egész úton, halkan magamban mormolva, többször is köszönetet mondtam a jó istennek, pedig nem vagyok az a mélyen vallásos típus. 

Ezt követően, nagyjából három nap múlva az egyik facebookos baleseti csoportban olvastam, hogy ugyanezen a szakaszon történt frontális karambol, ketten meghaltak. Akaratlanul is az járt a fejemben, hogy ezek lehettünk volna mi is, de ránk vigyázott valaki, nekünk valaki fogta a kezünket.

Ez után az eset után még annál is körültekintőbben vezettem mint addig. Viszont úgy gondolom, hogy a KRESZ szabályainak betartása közös felelősségünk. Ha ezt mindenki betartaná, akkor talán nem történne ennyi tragédia az utakon.

Ezután az eset után reméltem, hogy a következőkben nem kell hasonlót átélnem, ehhez képest most, - azt követően, hogy az elmúlt három nap semmi másról nem szólt mint a megannyi balesetről a megye útjain - ismét egy olyan szituációba keveredtem, ahol nagyon necces volt, hogy nem történt egy elképesztően nagy csattanás. 

A Tüzér utcai Aldi felől szerettem volna balra kanyarodni, ahol pirosat kaptam. Persze megálltam, vártam, hogy zöldre váltson a lámpa, amikor pedig ez megtörtént megkezdtem a kanyarodást. Ez itt egy telezöld, de szemből nem jött pont senki, esti órákról beszélünk, ráadásul vasárnap, forgalom nulla, szépen lassan indultam el, s talán ez volt az hihetetlenül nagy szerencsém, ugyanis az orvosi egyetem irányából egy autós úgy 70-nel hasított el előttem a külső sávban, abban a sávban, ahova éppen kanyarodni szerettem volna, szabályosan. Ő 99 százalék, hogy a piroson jött át, nem törődve azzal, hogy emberéleteket kockáztat. Persze tudom, annak kell örülni, hogy nem történt tragédia, de ilyenkor az a kérdés merül fel bennem: tényleg ennyire felelőtlenek az autósok vagy egész egyszerűen figyelmetlenek? Nem tudom a választ, de azt tudom, hogy muszáj minden pillanatban a lehető legkörültekintőbbnek lenni az utakon, mert ha Te nem figyelsz oda, akkor egy szempillantás alatt megtörténhet a tragédia, s talán még akkor is, ha egyébként mindent jól csinálsz. Nyilván nem azt mondom, hogy teljes pánikban guruljunk ki az utakra, én sem fogok így tenni, de ha mindenki csak egy kicsivel türelmesebb, figyelmesebb és körültekintőbb lenne, akkor talán nem történnének súlyos tragédiák napi szinten, akkor talán mindenki hazaérne, akit hazavárnak. Vigyázzunk egymásra! 


Látni és látszani kampány

December 10-éig tart a rendőrség Látni és látszani elnevezésű közlekedésbiztonsági kampánya, amely során arra ösztönzik a gépjárművezetőket, hogy vizsgáltassák át az autójuk világító és fényjelző berendezéseit, gumiabroncsait, valamint ellenőriztessék látásukat. A kezdeményezés célja a balesetek megelőzése, és hogy felhívja a figyelmet arra, mekkora jelentősége van a közúti közlekedési balesetek megelőzésében az éles látásnak és a láthatóságnak, írja a police.hu. 

Címlapkép: Illusztráció, police.hu